En till WordPress.com webbplats

I den här bloggen lär jag ut lite grunder i gratis bildbehandling med Gimp. Hur du laddar hem Gimp och kommer igång framgår av tidigare inlägg som du också hittar länkar till i första högerkolumnen här intill.

Den som läst min blogg ”Halloj världen!” har kanske noterat att jag där genomgående publicerar mina bilder med runda hörn och skugga.

Det är buslätt att fixa med Gimp. Först brukar jag ändra storlek på bilden till 420 bildpunkter.

Sedan väljer man ”Filter” och ”Dekor” samt där ”Runda hörn…”

Välj "Filter", "Dekor" och "Runda hörn..."
Välj ”Filter”, ”Dekor” och ”Runda hörn…”

Ett dialogfönster öppnas. Jag brukar låta standardvärdena stå kvar och bara trycka ”Enter”. Men man kan ställa in om man alls vill ha någon skugga. Om man vill ändra den befintliga bilden eller ha en ny bild i eget fönster samt skuggans utformning.

Jag brukar bara trycka "Enter"
Jag brukar bara trycka ”Enter”

 Klart! Så här blev det:

tulpan
Tulpan

 

Kommentarer till: "Fixa runda hörn och skugga på dina bilder" (9)

  1. Vad bra att du startar en Gimp-blogg. Har börjat med Gimp några gånger men alltid slutat rätt så snabbt. Detta främst beroende på användargränssnittet som känns väldigt avigt när man är van vid standarden som de flesta Windows-program brukar använda.janne

  2. Har laddat hem Gimp, men sen tog det stopp……

    • Vad tog stopp? Fungerade inte installationen? Tappade du sugen när du fick upp programmet? (Det ger ett mycket förvirrat intryck i början!)

  3. Maria de Suède sa:

    Jag leker lite med GIMP, ett resultat ser du pà Rovdjurens Värld, Headern… Det är ju pà franska, sà orden sklijer… ☺

  4. Hej,Tack för beskrivningen. När jag gör runda hörn blir det vit bakgrund (bakom bilden)… hur ska jag få bort det vita?Hälsningar kerry

  5. Hej! jag försöker göra de rundade hörnen men det går inte att klicka på det fältet :/ vad är fel?

Lämna en kommentar